قصه درمانی:
- جوجه اردک زشت ( برای فهم جلوگیری از مسخره کردن دیگران)
- حسنی نگو ( برای رعایت مفهوم نظافت)
- شنل قرمزی ( برای جلوگیری از اعتماد به غریبه ها )
- سیندرلا ( برای جلوگیری از ضعیف کشی )
- سفیدبرفی و هفت کوتوله ( برای جلوگیری از اعتماد به غریبه ها )
- نمکی ( برای رعایت نظم و ترتیب )
- شنگول و منگول و حبه انگور ( برای جلوگیری از اعتماد به غریبه ها )
- بوی کباب و صدای سکه ( برای کمک به قشر ضعیف )
- لوبیای سحرآمیز ( داستان تخیلی )
- قصه های خوب برای بچه های خوب
- قصه ی ما مثل شد
- دختر کبریت فروش ( برای کمک به قشر ضعیف )
برای آشنایی با قصه های بیشتر از قسمت پیوندها، قصه درمانی را دنبال کنید....
ضمنا خوشحال میشم داستانهای خوبی را که خوندید در قسمت نظرات برای ما ارسال کنید
لیست بازی های جمعی خانواده
سنین 5- 2 سال |
سنین 7-5 سال |
سنین 12- 7 سال |
ü تاب بازی ü خمیر بازی ü توپ بازی ü خانه سازی ü قایم موشک ü کلاغ پر، گنجشک پر ü شن بازی ü آب بازی در حمام ü نقاشی در حمام ü نقاشی بر روی دیوار با کاغذA-4 ü اتل متل توتوله ü نون بیار، کباب ببر ü نیکو نیکو خونه ساخت.... ü چام چام ü |
ü تاب بازی ü گل یا پوچ ü خمیر بازی ü توپ بازی ü خانه سازی ü قایم باشک ü خاله بازی ( دختران) ü دزد و پلیس ( پسران) ü تیله بازی ü بازی با خاک رس ü آب بازی و شنا ü نقاشی در حمام ü کاردستی ü قصه درمانی - نقاشی در حمام |
ü لی لی بازی ü وسط بازی ü دنبال بازی ü فوتبال ü صندلی داغ ( مجری و بازیگر) ü هفت سنگ ü مار و پله ü شطرنج ü جورچین ü 24 خونه بازی ü اسم و فامیل بازی ü حدس زدن اسم ها ü اسم های بی نقطه، یک نقطه و... ü آب بازی و شنا ü بازی با اعداد ü گرگم به هوا ü کیک پختن با همکاری کودک ü پانتومیم ü قصه درمانی ü کتاب درمانی ( مازها و تفاوت اشکال شبیه بهم ) - والیبال نشسته ( مخصوصا تو سرما) - چشم بستن و دنبال یکدیگر گشتن - چشم و بستن و لمس اشیاء و حدس زدن - چشم بستن و مزه چشیدن - بیست سوالی - بله و خیر ( بالعکس جواب دادن) - یه صندلی جا مونده( توضیح در پست های بعد) - آب- یخ ( توضیح در پست های بعد)
|
سی دی پرورش،تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان تولد تا 3 سالگی
مواد لازم...ماست و رنگ خوراکی...اعم از رنگ ویلتون-زعفران-آب لبو_اسفناج و یا هر چیزی که رنگی کنه
رنگها رو درست کنید...دوتا کاغذ آچهار بچسبونید روی دیوار حموم و شروع کنید..لباسای بچه رو در بیارید و برید تو حموم
بازی درمانی یکی از روشهای مؤثر در درمان مشکلات رفتاری و روانی کودکان است. بطور کلی بازی نقش مؤثری در رشد کودک دارد و در خلال بازی میتوان به بسیاری از ویژگیها ، مسائل و رشد کودک پی برد. بازیهای کودکان مختلف و نوع ویژگیهایی که از خود ظاهر میسازند تفاوتهایی با یکدیگر دارند. هر چند نوع بازیها در گروههای سنی و بچههای گروه سنی مشترکاتی دارد، اما نوع شرکت کودک در بازی اهمیت ویژه دارد. مادر در واقع از موقعیت بازی برای ایجاد ارتباط با کودک استفاده میکند و تلاش میکند به تخلیه هیجانی او و حل و فصل مشکلات او در زندگی عادیاش بپردازد.
بازی درصورتی درمان بخش است که والدین قواعد حاکم بر بازی را قبل از شروع بازی برای کودک توضیح داده و در حین بازی به نکات زیر توجه کنند:
1- مادر باید به توسعه یک رابطه گرم و دوستانه با کودک بپردازد. این رابطه اهمیت شایان توجهی بر مؤثر بودن این روش خواهد شد. شاید مادر ناچار شود برای ایجاد چنین رابطهای ویژگیهایی را در موقعیت بازی بپذیرد. در بازی درمانی کودکان ایجاد چنین رابطهای گام اول در شروع درمان است و بدون آن هیچ پیشرفت در کار درمان بوجود نخواهد آمد.
2- مادر کودک خود را بدون قید و شرط بپذیرد. به عبارتی کودک را بدون در نظر گرفتن ویژگیهای خوب و بدی که دارد یا کارهای خوب و بدی که دارد مورد پذیرش قرار بپذیرید. عکس این حالت زمانی اتفاق میافتد که والدین یا اطرافیان به کودک چنین میگویند: چون این کار بد را انجام دادی دیگر دوستت ندارم، گفتن چنین مطالبی به کودک یا ایجاد شرایطی که چنین پیغامی را به کودک برساند، در کودک احساس پذیرش بدون قید و شرط را خدشهدار میسازد. کودک لازم است احساس کند او را بدون در نظر گرفتن کارهایش دوست دارند، او موجود ارزشمندی است و اگر تنبیهی اتفاق میافتد کاری که توسط او انجام گرفته زشت بوده و نه شخصیت او. بر این اساس مادر تلاش میکند در طول جریان بازی درمانی چنین احساسی را در کودک زنده کند یعنی اگر قواعدی بازی شکسته شد این چنین به او می گویی: " مامان من خیلی دوست دارم اما وقتی قانون بازی را رعایت نمی کنی ناراحت میشم و دیگه دوست ندارم ادامه بدم"
3- بهتر است در طول باید شرایط و موقعیتی حاکی از احساس آزادی برای کودک بوجود بیاید. والدین این کار را با کنار گذاشتن روشهای محدود کننده سخت گیرانه انجام
میدهد، تا کودک احساس آزادی کند. این آزادی ، آزادی در عمل و رفتار و
همچنین آزادی در احساس را شامل میشود. بطوری که بتواند احساست خود را بدون
احساس محدودیت ظاهر سازد. به عنوان یک مثال در یک جلسه بازی درمانی کودک
چنین آزادی را احساس میکند که عروسک کوچکی را که نمادی از برادر کوچکتر است، مفصلا کتک بزند. در طول بازی از انتقاد، سرزنش، تحقیر، تهدید، تنبیه، تمسخر و مقایسه کردن خودداری کنید
4- در کنار آزادی و اختیار عمل که کودک در جریان بازی دریافت میدارد محدودیتهایی تنها با هدف نزدیک سازی درمان به دنیای واقعی اعمال میشود و توجه کودک را به مسئولیت خود و احساسات خود جلب مینماید.
5- مادر تواناییهای کودک را مهم و با اهمیت میشمارد و تلاش میکند و
در فرصتهای مناسب از آنها برای حل مشکل استفاده کند. مادر برای این کار
باید تلاش زیادی در جهت شناخت کودک و بویژه تواناییهای او انجام دهد و
زیرکانه از این تواناییها به نفع کودک استفاده کند. به عبارتی به صورت
فعالانهای کودک را در جریان بازی شرکت میدهد و با تأکید بر مهارتهای او ،
او را در جریان درمان بطور مسئولانه هدایت میکند. تحسین، تشویق، تشکر، احترام و اعتماد به توانایی های کودک، بازی را درمان بخش می سازد: لذا در تمامی لحظات حس توانمندی را به کودک خود القاء کنید: " آفرین، من به کودک باهوشم افتخار میکنم" در صورتی که کودک احساس ناتوانی کرد یا راه حل ها را پیدا نکرد او را سرزنش نکنید!! " خوب فکر کن می دونم که از پسش برمیای" در صورتی که کودک راه حل را یافت او را تحسین کنید در غیر این صورت با ارائه نکات کلیدی او را در یافتن مسیر همراهی کنید
6- در شرایطی که در جریان بازی درمانی ایجاد میشود بیشترین نقش اولیه را کودک ایفا میکند. کودک شرایط بازی را میسازد و والدین به عنوان هدایت کننده و تفسیر کننده روشهای او را پیگیری میکند. مادر هیچ نوع بازی و شرایطی را برای کودک القا نمیکند و کودک را آزاد میگذارد تا به بازی بپردازد و مادر آن هوشیارانه بازی او را مورد بررسی قرار میدهد و از آن برای کمک به کودک استفاده میکند.
برای آشنایی با بازی های سنین مختلف که متناسب با مشکلات رفتاری فرزند دلبندتان باشند، از سمت راست وبلاگ در قسمت پیوندها، بازی درمانی را کلیک کنید.