فرزندپروری شیرین

شیرین ترین لحظات عمر یه پدر و مادر، دیدن خنده های بچه شونه، اما گاهی با یه ناراحتی شیرینی ها رو به کام خودشون تلخ می کنند! امان از روزی که مادر و پدر دیگه فرصت جبران نداشته باشند! تقدیم به پدر و مادرهای عاشق و فرزندان شیرینی که آرزوی لبخند بر لبانشان ماند

فرزندپروری شیرین

شیرین ترین لحظات عمر یه پدر و مادر، دیدن خنده های بچه شونه، اما گاهی با یه ناراحتی شیرینی ها رو به کام خودشون تلخ می کنند! امان از روزی که مادر و پدر دیگه فرصت جبران نداشته باشند! تقدیم به پدر و مادرهای عاشق و فرزندان شیرینی که آرزوی لبخند بر لبانشان ماند

سه گام تا موفقیت

برای موفق شدن از سه مرحله باید گذشت:

ابتدا مورد تمسخر واقع می‌شوی

سپس با خشونت به مخالفت با تو می‌پردازند

سرانجام به تو ایمان می‌آورند

آرتور شوپنهاور

راهکارهایی برای جلوگیری از نشخوار فکری

روانشناسان فرانسوی این موضوع را «بیماری شک» یا همان «اختلال وسواس فکری و نگرانی های عملی» می نامند. این همان وسواس یا نگرانی فکریست، گرفتاری در شک و حلقه بی پایانی از افکار نگران کننده! می توان گفت که همه ما انسان ها تا حدودی درگیر مبارزه با نشخوارهای فکری و افکار نگران کننده خود هستیم. اضطراب در دنیای مدرن امروزه به افسردگی هایی تبدیل شده که شاید به طور آشکار در ما بروز نکند ولی به شدت در روحیه ما تاثیر گذار است. در این مقاله ما تجربیات و ابزاری که در طول زمان برای مقابله با نگرانی وجود دارد را بررسی می کنیم.

یک- شناسایی افکار مزاحم


نخستین گام برای مقابله با نگرانی، شناسایی افکار نگران کننده، نشخوارهای فکری، ترس ها و شک هاست. آن را در چند کلمه یا یک جمله خلاصه کنید و حتی در صورت امکان، نامی روی آن بگذارید. برای نمونه شما می خواهید به روانپزشک مراجعه کنید و اگر دوستان و آشنایانتان یا همکارانتان این موضوع را بفهمند چه فکر می کنند؟ این موضوع باعث بروز نگرانی در شما می شود. ممکن است به شما احترام نگذارند، شما را تحقیر کنند یا با شما همکاری نکنند. با مشاهده بهتر موضوع می توانید قدرت این گونه افکار مزاحم را کم کنید.

دو- یافتن تحریف


پس از شناسایی ترس و شک تلاش کنید تا از هر گونه تحریف فکری، همانگونه که دکتر «دیوید برنز» در کتاب خود به نام "احساس خوب" توصیف می کند، مانند فکر بدست آوردن همه یا هیچ ، دسته بندی سیاه و سفید، نتیجه گیری عجولانه، بزرگنمایی و یا نادیده شمردن نکات مثبت، جلوگیری کنید. در این کتاب ده روش برای تضعیفِ تحریف افکار وجود دارد که به شما کمک می کند از نشخوارهای فکری نجات یابید.

سه- نوشتن افکار منفی


یکی از متدهای روانشناسی برای تسلط بر فکرهای عذاب آور، نوشتن آنهاست. بدین ترتیب فرصتی برای دوباره اندیشی و بازنگری افکار و موضوعات بوجود می آید. مدت پانزده دقیقه به خود فرصت دهید تا از نگرانی خارج شوید. به یاد داشته باشید که عزیزانتان به وجود شما در هر زمانی نیازمندند.

چهار- تمسخر افکار مزاحم


طنز، هر وضعیتی را قابل تحمل می کند. باید اعتراف کرد که در هنگام نگرانی، وضعیت مسخره ای نیز در مغز انسان در جریان است. اگر نتوانید به اضطراب و نگرانی خود بخندید، دیوانه خواهید شد.

پنج- دور کردن افکار منفی با یک ضربه ناگهانی به خود


برای نمونه می توان با یک مچ بند کشی به مچ دست خود در هنگام حمله افکار مزاحم به آنجا ضربه ای بزنید. در پایان شب خواهی دید که رنگ مچ بند در اثر ضربات شما تغییر کرده است. یکی دیگر از روش ها این است که فکر مزاحم را به روی کاغذ بنویسید و آن کاغذ را مچاله کرده و بدور بیاندازید. بدین ترتیب فکر مزاحم را به معنای واقعی به دور انداخته اید.

شش- بزنید بغل


درست مانند هنگام انحراف از مسیر اصلی در هنگام رانندگی، در زمان انحراف افکارتان به کناری برانید. هنگامی که توقف کردید، از خود پرسش نمایید که آیا به این مورد نیازی هست؟ این فکر چه چیزی را می تواند تغییر دهد؟ آیا می توانم بدین ترتیب وضعیت را تغییر دهم؟ برای بدست آوردن آرامش به این افکار نیازی هست؟ سپس برای مدت کوتاهی به پرسش های خود پاسخ و آنگاه به رانندگی ادامه دهید. به طور کلی این همان تجسم دعای آرامش است، بدین معنی که انسان در دعای آرامش نیز بین آنچه می تواند تغییر دهد و آنچه توانایی تغییر آن را ندارد را باید کشف کند.

هفت- درس آموختن


بیشتر مردم در مورد اشتباهات خود دچار عقده های روحی می شوند. کاری را خراب می کنند و به صورت مکرر همان اشتباه را انجام می دهند، به ویژه هنگامی که کار به دیگران مربوط است و ضربه ناخواسته به آنها وارد می شود. در هر مسئله ای، درسی نهفته است. به دنبال آموختن درس خود باشید و مانند شماره یک، آن را شناسایی و نامگذاری نمایید. پیش از قضاوت شتابزده در هر موردی، واقعیات را مورد بررسی قرار دهید.

هشت- بخشیدن خود


پس از آموختن درستان، خود را ببخشید. این قسمت، به ویژه برای افراد کمال گرا، بسیار مشکل است. به یاد داشته باشید که افراد کمال گرا، به طور طبیعی بیش از حد، دوباره می اندیشند. «جولیا کامرون» در کتاب خود به نام «راه هنرمند» می نویسد: "کمال گرایی امتناع از پیشرفت است. حلقه ای از یک سیستم بسته فلج کننده که منجر می شود با وسواس در جزییات بمانید. کمال گرایی به جای خلاقیت آزادانه و اجازه دادن به اشتباهات برای آشکار شدن در نقش بینش صحیح، ما را در باتلاق جزییات به اصطلاح صحیح فرو می برد و اصالت کار را به یکنواختی فاقد شور و خودانگیختی بدل می سازد." بخشیدن خود، به معنی تمرکز به روی بینشِ به دست آمده از اشتباهات و رهایی باقی مسائل است.

نه- تصور بدترین حالت ممکن


البته در وحله اول ممکن است این روش اشتباه به نظر برسد ولی تصور بدترین حالت ممکن می تواند ترس بوجود آمده از نگرانی را کاهش دهد.

ده- پشت خط نگهداشتن افکار منفی


بسیاری از مواقع ما در وضعیتی هستیم که از آن اطلاعات دقیق و کافی نداریم. برای نمونه؛ در مورد عزیزان خود که هنوز به منزل نرسیده اند، نمی دانیم که وی در شرایط خطرناکی قرار دارد یا خیر؟ در این موارد ما معمولا به افکار منفی اجازه رشد می دهیم و سپس نمی دانیم که چه باید انجام دهیم. بهتر است بدانیم که انتظار نباید باعث رشد افکار منفی باشد.

یازده- به دنبال دلایل بودن


بیشتر مواقع هدف از نگرانی مسئله واقعی نیست. هدف یا شخص و یا شرایط موجود پوششی علیه عمیق تر وارد شدن به مسئله برای جلوگیری از ترس است. اگر به مسائل عمیق تر بنگریم، نگرانی های خود را نیز کاهش می دهیم.

دوازده- مهار افکار مزاحم


همه ما می دانیم که چگونه نگرانی به طور سریع می تواند مسیر زندگی ما را تغییر دهد و مانع عظیمی برای رشد ما گردد. یک دخالت دوستانه از دوستمان، تبدیل به حالتی زشت می شود و یک انتقاد کوچک از طرف همکارمان، به یک پرونده 150 صفحه ای از ایرادات وی ختم می شود. همه ما معایب خود را بهتر می دانیم و همچنین می دانیم برای چه هددفی از خواب برمی خیزیم. دفن نگرانی ها یکی از بخش های پراهمیت زندگیست و دوباره اندیشی و بازنگری مسائل نیز یکی از اساسی ترین واقعیات ماست. بخش های دیگر که بیشتر به فانتزی و توهمات ما بستگی دارد تنها داستان سرایی ذهن ما می باشد.

سیزده- قطع مکالمه


حتی یک عادت بد هم می تواند مفید باشد! آیا شما همیشه گفتگو با دیگران را قطع می کنید؟ آیا می توانید از قطع گفتگو با دیگران جلوگیری کنید؟ کنجکاوی باعث وارد شدن به جزییات داستان های مردم می شود ولی پایان داستان این نیست. همین موضوع هم در مورد نگرانی در مغز ما صدق می کند. تمرین بیشتر به روی رفتار و افکار نامناسب، باعث بروز نگرانی بیشتر در ذهن می شود. اجازه ندهید گلوله برف در ذهنتان تبدیل به یک بهمن مخرب گردد. تفکر مثبت می تواند باعث کاهش نگرانی ها گردد.

چهارده- در زمان حال زیستن


نشخوارهای فکری به گذشته و آینده تعلق دارند. بیشتر ما در زمان حال فکر نمی کنیم ولی این پند را جدی بگیرید؛ هنگامی که در زمان حال زندگی می کنید، هیچ اتفاق بدی در زمان آینده رخ نخواهد داد و اشتباهات گذشته شما تبدیل به تجاربتان می گردد. تلاش کنید تا صدای اتومبیل، پرندگان، پارس کردن سگ، زنگ کلیسا و یا هر صدایی که در پیرامون شما به گوشتان می رسد را بخوبی بشنوید. به آنچه در جلوی چشمانتان در حال روی دادن است توجه کنید.


نویسنده/ مترجم: دریس بورجاید / سایت روان

پرورش خلاقیت در کودکان

«آلن آلدا»، بازیگر و کارگردان نامدار آمریکایی، می گوید: "خلاقیت جایی است که هیچ کس دیگری تا به حال پای نگذاشته است. برای کشف خود و یافتن هر چیز فوق العاده ای به وسیله شهود، باید از شهر آسایش خود به بیابان های وحشی و ناشناخته مهاجرت کرد."

تفکر خلاق


اگر بخواهیم تفکر خلاق را معنا کنیم، باید بگوییم که وقتی از مجموعه اطلاعات و داده ها یک فکر جدید و نو ارائه شود، تفکر خلاق حاصل شده است. در واقع مجموعه ای از افکار رها شده که به تنهایی ثمری ندارد یا کیفیت بالایی ندارد، به اشکال جدیدی تبدیل می شود که نتیجه بخش و مفید است. تمامی اختراعات، حاصل تفکر خلاق است یعنی فکر جدیدی که در یک مجموعه به تولید شیء جدیدی منجر شده است.گاهی تفکر خلاق به نوآوری منجر می شود؛ یعنی از داده ها و مصالح موجود استفاده جدیدی می شود. برای داشتن تفکر خلاق به زمینه هایی نیاز است. طبیعی است که هر کودکی با سطحی از هوش، توانمندی، استعداد و علاقه به دنیا می آید و شیوه پرورش تفکر خلاق در کودکان متفاوت است اما می توان زمینه های بروز تفکر خلاق را در کودکان فراهم کرد.


۵ سالگی، اوج تفکر خلاق


از آن جا که کودکان پیش از ۵ سالگی توجه و تمرکز کمتری دارند، رشد خلاقیت در بیشتر کودکان از ۵ سالگی به بعد آغاز می شود اما هستند کودکان خلاقی که از ۲ سالگی کارهای خلاقانه انجام می دهند و البته هوش بالاتری نسبت به همسالان خود دارند. بنابراین والدین از ۵ سالگی به بعد با اتخاذ شیوه های متعدد می توانند امیدوار باشند که خلاقیت در کودکشان پرورش پیدا کند. برخلاف تصور بسیاری از والدین درباره این که برای افزایش خلاقیت کودک نیاز به سرمایه گذاری مالی وجود دارد، در این راستا فقط لازم است کودک درباره اشیای موجود در محیط پیرامون خود اطلاعات کافی داشته باشد و اجازه یابد آن چه کنجکاوی اش را تحریک کرده است، در اختیار داشته باشد.


آیا علاقمندید که کودکانتان به بالاترین بخش خلاقیت خود برسند؟ پس می توانید از راه های ساده ای که در ادامه می آید، استفاده کنید. راه های رسیدن به خلاقیت بسیار پیچیده و تاریک است ولی با چند نشانه و علامت، می توان آن را یافت. در ادامه، چند راه ساده برای بالا بردن خلاقیت کودکان توضیح داده می شود.



1- اشتباه کردن خوب است. پژوهشگر دانشگاه استنفورد، محقق روش های فکری و نویسنده کتاب «روانشناسی جدید برای موفقیت»، «کارول دویک» بر این باور است که کودکانی که از شکست خوردن می ترسند کمتر خلاقیت از خود نشان می دهند. اگر کودک شما از اشتباه کردن می ترسد، به او بگویید: "باز هم سعی کن انجامش دهی." همان گونه که دوست و همکارم «بن گراسمن کان» از سازمان نوآوری «نورداستورم» عقیده دارد که شکست، حرکت به جلو و پیشرفت است. با نگاه کردن به اشتباهات می توان فرصت های رشد را فراهم نمود.



2- از بهم ریختگی به هم نریزید. بیشتر ما خواستار یک مکان پاکیزه و مرتب هستیم و از شلوغی و بهم ریختگی احساس پریشانی می کنیم. با این حال هنگامی که کودکان و حتی بزرگسالان در حالت خلاقیت خود بسر می برند، همه چیز به سرعت بهم می ریزد. دفعات بعد که کودکتان از شما درخواست آبرنگ کرد و یا خواست اسباب بازی های خود را روی کف اتاق بریزد، به او فضای کافی دهید و یا اگر هوا خوب و شرایط مناسب است او را به حیاط و یا بیرون از خانه ببرید. احتمالا باید آن بهم ریختگی را هم خودتان جمع کنید ولی خلاقیت کودک شما بر آن ارجحیت دارد.



3- در هنگام تشویق کودک، هوشیار باشید. همه ما درباره این که چگونه ستایش و تشویق به تفکر مستقل کودک آسیب می رساند، شنیده ایم. در کتاب «آلفی کوهن» به نام «تنبیه به وسیله تشویق»، در مورد مشکلات ستاره های طلایی، طرح های تشویی، نمرات عالی، تشویق های بی رویه و دیگر راه های رشوه دادن، نویسنده در مورد چگونگی تشویق و ایجاد انگیزه در مردم برای بدست آوردن پاداش بیشتر توضیح داده است. مشکلاتی به همراه تشویق وجود دارد که می تواند کودک را از جستجو برای انگیزه های درونی خود بازدارد. این موضوع نشان دهنده این نیست که هرگونه تشویقی نامناسب است ولی در آینده اگر می خواهید کودک خود را تشویق کنید، سعی کنید با جمله ای هدفمند مانند؛ "می بینم کفشت را خودت پوشیدی!" یا "واقعاً برای حل این مسئله ریاضی زیاد زحمت کشیدی و سخت کار کردی!" همراه باشد.


4- ذهن خود را باز نگه دارید.
به کودک خود گزینه های را ارائه دهید که برای تفکر مستقل وی مناسب باشد. شما ممکن است که خود عادت به شام یا صبحانه خوردن نداشته باشید ولی اگر فرزند شما برای صبحانه و قبل از رفتن به مدرسه ماکارونی می خواهد، به وی در آشپزخانه کمک کنید که خودش غذای مورد علاقه اش را آماده سازد. اگر کودک شما علاقمند به کمک در کارهای آشپزخانه است، آنجا را به یک آزمایشگاه علمی برای وی تبدیل کنید و مواد و وسایل لازم را برایش مهیا سازید.



5- مدل خلاقیت برای فرزند خود شوید. چه مقدار خلاق هستید؟ در چه کاری می توانید از خلاقیت خود بهره و لذت ببرید؟ آشپزی، آواز خوانی، باغبانی، نقاشی، رقص؟ کودکانی که والدین خود را در حال خلاقیت ببینند بیشتر به سوی این فعالیت ها جذب می شوند. اگر مدت مدیدی از آخرین خلاقیت شما می گذرد، به وسیله کودک درون خود فکر و تلاش کنید و آنچه شما را در آن هنگام خوشحال می کرد بیاد آورید و زمان خود را، حتی برای نیم ساعت، صرف آن کار کنید. سپس احساس خود را دریابید و ببینید آیا از انجام آن لذت بردید و می خواهید که روز دیگر هم این کار را تکرار کنید؟



6- گامی به عقب بردارید. این مورد ممکن است اینطور به نظر بیاید که موارد قبل را کمی نقض کرده باشد ولی مهم این است به یاد داشته باشید که تعادل داشتن در همه موارد لازم است. اگر کودک احساس کند که همواره تحت نظارت است، ممکن است که کمتر ریسک کند که این موضوع باعث کاهش خلاقیت وی گردد. اگر مشوق استقلال کودک خود باشید، خواهید دید که قوه تخیل وی هم شکوفا می شود. در آینده هنگامی که فرزند خود را در حال آرام بازی کردن، نقاشی یا نوشتن دیدید، از اظهار نظری مانند؛ «چه میکشی؟!» خودداری کنید. چنین جملاتی او را از حالت خلاقیت خارج می سازد، در عوض برای خود یک فنجان قهوه درست کنید و از لحظاتتان لذت ببرید.


7- وقت خود را برای حلاقیت فرزندتان تنظیم کنید. این برای والدین شاغل می تواند مشکل باشد ولی کودکان نیاز به زمانِ از پیش تعیین نشده برای تصور، ساختن، تجربه اندوزی و کشف دارند. این موضوع می تواند نیم ساعت نقاشی پس از شام خوردن و کتاب خواندن قبل از رفتن به رختخواب باشد یا این که یک ساعت در آخر هفته خود را به او اختصاص دهید. برای این کار به طور حتم، زمان بگذارید.


8- بازگشت به مبانی. اسباب بازی هایی که سروصدا تولید می کنند، بسیار سرگرم کننده هستند و به طور قطع جای خود را دارند ولی به تفکر خلاق کودک شما کمکی نمی کنند. اسباب بازی هایی مانند میله های سبک، لوله های پلاستیکی، بلوک های سبک با اشکال متفاوت ، عروسک، لوازم اداری، شن و ماسه و آب این کار را انجام می دهد.برای تماشای بازی کودک خود وقت بگذارید و نگاهی سریع به ابزار موجود خود بیاندازید. چه چیزی می تواند کودک شما را بیشتر سرگرم کند؟ چه اشیایی او را به بازی های خلاقانه وامی دارد؟ آیا می توانید اسباب بازی هایی که بسته هستند (اسباب بازی هایی که با یک یا دو دگمه کار می کنند) را با یک اسباب بازی باز (اسباب بازی هایی مانند بلوک که کار بیشتری می توان با آن انجام داد) معاوضه کنید؟


9- کاهش نشستن در جلو صفحۀ نمایش (تلویزیون، مانیتور،...). برای برخی از خانواده ها این مشکل به سختی حل می شود ولی همگی ما می توانیم تلاش کنیم که زمان کمتری به تماشای فیلم و کارتون یا بازی های کامپیوتری صرف و به جای آن نقاشی، شهر سازی با بلوک و خمیر بازی یا هر کار خلاقانه دیگر کنیم.


10- توجه و اشاره به نکات کوچک زندگی. این نکات ریز می تواند یک قورباغه در پارک، شکل خطوط روی درختان یا ابری زیبا باشد. این موضوع باعث شگفتی و توجه کودک برای قدرشناسی چیزهای کوچک در زندگی می شود.

 

برای مطالعه بیشتر کتاب های

روشهای پرورش خلاقیت در کودکان – پترسن – برگردان: بهجت نجفی

روانشناسی خلاقیت – ماکسول : برگردان: مهدی قراچه داغی پیشنهاد می شود.

کارهایی که تا قبل از 8 صبح باید انجام دهید

یک مطلب بسیار خوب برای کمک به داشتن زندگی بهتر و شروع یک روز پر انرژی.

 

درگیری ذهنی، روحیه، خواب، تقویت حافظه، سلامتی، 7ساعت خواب، طول عمر، توجه و تمرکز، فعالیت جسمی شدید، ورزش، مصرف پروتئین، دوش آب سرد، تندرستی

زندگی پر است از درگیری. ممکن است این حس به شما دست دهد که حرکت به سمت رویاهایتان غیرممکن است. اگر شغل تمام وقت و بچه هم داشته باشید، ماجرا پیچیده‌تر هم می‌شود. چگونه باید به پیش بروید؟ 
به گزارش فرادید به نقل از ابزرور، اگر به صورت هدفمند، بخشی از روزهایتان را به پیشرفت و تعالی خود اختصاص ندهید، بی‌شک زمانتان در خلا زندگی‌ای که روز به روز شلوغ و پلوغ تر می‌شود، گم خواهد شد. به یک چشم بر هم زدن، پیر و فرتوت خواهید شد و در شگفت از اینکه آن همه زمان چه شد؟ 
 
همانطور که هارولد هیل گفته است: "شما فرداهای بسیار را روی هم انباشت می‌کنید، در خواهید یافت که آن چه برایتان باقی مانده چیزی جز انبوهی از دیروزهای پوچ نیست." 

این مقاله بنا دارد تا شما را به بازنگری در رویکردتان به زندگی بخواند. 
 
متاسفانه، بخش اعظم زندگی اغلب مردم را اجزای بی‌معنی و مبتذل تشکیل می‌دهد و زمانی برایشان باقی نمی‌ماند که به سمت هدفی بامعنا پیش بروند. 
آنها فقط زنده هستند و زندگی نمی‌کنند. آیا شما هم تنها زنده هستید؟ 

با به کار بستن برنامۀ صبحگاهی زیر، می‌توانید به سرعت در زندگی خود تغییر ایجاد کنید. فهرست زیر ممکن است دراز به نظر برسد، اما به کار بستنش فوق‌العاده آسان است: 

  • بیدار شوید 
  • روحیۀ خود را آماده کنید 
  • حرکت کنید 
  • خوراک مناسب به بدنتان برسانید
  • آماده شوید
  • الهام بگیرید 
  • دیدگاهتان را مشخص کنید 
  • کاری کنید که به جلو سوقتان دهد

در زیر با جزییات بیشتری از این موارد آشنا می‌شوید:


به خاطر سلامتتان، دست کم هفت ساعت بخوابید  
خواب به اندازۀ غذا خوردن و نوشیدن آب اهمیت دارد. با این وجود، میلیونها نفر از مردم خواب کافی ندارند و از پیامدهای منفی این امر رنج می‌برند. 
بنیاد ملی خواب آمریکا تحقیقی انجام داده که نشان می‌دهد که 40 میلیون نفر از جمعیت آمریکا، از نارسایی‌های خواب رنج می‌برند؛ علاوه بر این 60 درصد بزرگسالان، و 69 درصد کودکان، در چند شب از هفته با مشکلات خواب مواجه می‎شوند. 
ضمن اینکه بیش از 40 درصد بزرگسالان حداقل در چند روز از ماه، در طول روز با خواب‌آلودگی دست به گریبان می‌شوند که باعث افت عملکردشان در کارهای روزمره می‌شود.  
از طرف دیگر، خوابیدن به میزان کافی نتایج مثبت زیر را به بار می‌آورد: 

  • افزایش حافظه 
  • افزایش طول عمر 
  • افزیش خلاقیت 
  • افزایش توجه و تمرکز 
  • کاهش چربی و افزایش حجم ماهیچه در صورت ورزش کردن 
  • کاهش اضطراب 
  • کاهش وابستگی به محرکهایی همچون کافئین 
  • کاهش احتمال تصادف 
  • کاهش خطر افسردگی و بسیاری مزایای دیگر

درگیری ذهنی، روحیه، خواب، تقویت حافظه، سلامتی، 7ساعت خواب، طول عمر، توجه و تمرکز، فعالیت جسمی شدید، ورزش، مصرف پروتئین، دوش آب سرد، تندرستی


اگر خواب کافی نداشته باشید، باقی این مقاله به کارتان نمی‌آید. اگر ساعت دو صبح بخوابید و پنج از خواب بیدار شوید، به نظرتان توان انجام کاری را خواهید داشت؟ 
ممکن است شما برای جبران کمبود خواب به سراغ محرکهایی از قبیل کافئین بروید، اما این محرکها تاثیر پایداری ندارند. در طولانی مدت، سلامتتان از بین خواهد رفت. 
 
دعا، نماز یا مدیتیشن برای افزایش هوشیاری
پس از بیدار شدن از خوابی که به مدت کافی بوده است، نماز و مدیتیشن برای سوق دادن خویش به سوی هدف مثبت ضروری است. 
نماز و مدیتیشن، باعث می‌شود نسبت به آنچه دارید سپاسگزار باشید. 
اگر هر روز صبح خود را با روحیۀ سپاسگزاری و هوشیاری آغاز کنید، بهترین چیزهایی که جهان برای ارایه دارد را به خود جلب خواهید کرد. 
 
فعالیت جسمی شدید  
با وجود شواهد فراوان در نیاز به ورزش و نرمش، عدۀ نسبتاً کمی از مردم فعالیت جسمی مرتب دارند. 
اگر می‌خواهید به دستۀ افراد سالم، خوشحال و مولد جهان بپیوندید، خود را به ورزش مرتب عادت دهید. بسیاری از افراد بلافاصله بعد از بیدار شدن به باشگاه می‌رند. 
ورزش باعث کاهش خطر ابتلا به افسردگی، اضطراب و استرس می‌شود. ضمن اینکه باعث افزایش موفقیت شغلی هم هست. 
اگر به بدنتان اهمیت ندهید، همۀ جوانب زندگیتان آسیب خواهد دید. 
 

درگیری ذهنی، روحیه، خواب، تقویت حافظه، سلامتی، 7ساعت خواب، طول عمر، توجه و تمرکز، فعالیت جسمی شدید، ورزش، مصرف پروتئین، دوش آب سرد، تندرستی

سی گرم پروتئین مصرف کنید  
دونالد لیمن، استاد تغذیه در دانشگاه ایلینویز، توصیه می‌کند که حداقل سی گرم پروتئین در صبحانه گنجانده شود. 
غذاهای حاوی پروتئین، شما را برای مدت بیشتری سیر نگه می‌دارند، چرا که خروج آنها از شکم زمان بیشتری طول می‌کشد. علاوه بر این، پروتئین، میزان قند خون را ثابت نگه می‌دارد که مانع از گرسنگی ناگهانی فرد می‌شود. 
خوردن پروتئین باعث کاهش میل شما نسبت به کربوهیدرات در خوراکیهایی چون دونات و نان تست می‌شود که باعث چاق شدنتان می‌شود. 
تخم مرغ، پنیر محلی، و سوسیس از منابع پروتئین هستند که می‌توان هنگام صبحانه خورد. 
 
دوش سرد بگیرید  
قرار گرفتن زیر آب سرد، باعث بهبودی جسمی و ذهنی می‌شود. وقتی که این کار به صورت مرتب انجام شود، تغییراتی ماندگان در سیستم‌های ایمنی، لیمفوتیک، گردش خون و گوارش بدن شما ایجاد خواهد شد که کیفیت زندگی شما را بالا خواهند بود. این کار با افزایش متابولیسم به کاهش وزن نیز کمک می‌کند. 
یک تحقیق در سال 2007 نشان داد که گرفتن دوش آب سر به صورت مرتب، بیش از داروهای تجویزی در درمان عوارض افسردگی موثر است. دلیل این موضوع این است که آب سرد باعث ترشح مواد شیمیایی در مغز می‌شود که به شما حس شادی می‌دهند. 
البته در ابتدا ممکن است که رفتن زیر دوش آب سرد ترسناک به نظر برسد. اما مطمئن باشد ظرف بیست ثانیه، مشکلتان حل است و انگار دارید دوش معمولی می‌گیرد. 
 
چیزهای روحیه بخش بخوانید یا گوش دهید  
افراد عادی به دنبال سرگرمی هستند. افراد هدفمند به دنبال آموزش و یادگیری. موفق‌ترین مردم، معمولاً هر هفته حداقل یک کتاب را تمام می‌کنند. آنها پیوسته در حال یادگیری هستند. 
شما به راحتی می‌توانید با گوش دادن به کتاب صوتی در مسیر مدرسه، دانشگاه یا محل کار، هفته‌ای یک کتاب را تمام کنید. 
حتی یک ربع تا نیم ساعت زمان گذاشتن برای مطالعه شما را تغییر می‌دهد و باعث می‌شوید بهترین عملکرد خود را نشان دهید. 
بدین ترتیب در طولانی مدت، صدها کتاب می‌خوانید و در چندین مبحث سررشته می‌یابید. طرز فکر و نگاهتان به جهان عوض می‌شود. قادر خواهید بود که موضوعات مختلف را به هم ربط دهید. 
 
اهداف زندگیتان را مرور کنید  
اهدافتان را، بلندمدت و کوتاه مدت، مکتوب کنید. تنها صرف چند دقیقه وقت برای خواندن اهداف زندگی، به روز شما جهت می‌دهد. 
اگر اهداف بلندمدتان را هر روز مرور کنید، هر روز به آنها فکر خواهید کرد. اگر هر روز به آنها فکر کنید، هر روز در جهت رسیدن وقت صرف کنید، اهدافتان محقق خواهند شد. 
رسیدن به اهداف یک علم است. اگر شما الگویی ساده را در پیش بگیرید به همۀ اهدافتان، هر چقدر هم که بزرگ باشند، خواهید رسید. 
یکی از بخشهای بنیادی این پروسه مکتوب کردن و مرور اهدافتان است. 
 
حداقل یک کار در جهت رسیدن به اهداف بلندمدتتان انجام دهید  
اراده همچون ماهیچه‌ای است که با تمرین قوی می‌شود. و همچون ماهیچه، خسته هم می‌شود. هر چه در طول روز تصمیمات بیشتری بگیرید، کیفیت آنها رفته رفته پایین تر می‌آید و ارادۀتان ضعیف تر می‌شود.  
بنابراین، لازم است که کارهای سخت و مهم را اول صبح به انجام برسانید. 
اگر چنین نکنید، به احتمال زیاد آن کار اصلاً به انجام نخواهد رسید. در پایان روز خسته خواهید بود و هزار تا بهانه خواهید داشت که آن کار را به فردا موکول کنید. 
اگر هر روز یک گام به سمت هدفتان بردارید، در خواهید یافت که آن اهداف آنقدرها هم که فکر می‌کردید، دور نبوده‌اند. 
 
نتیجه گیری  
پس از انجام دادن اینها، فرقی نمی‌کند که در ادامۀ روز به چالش‌هایی رو به رو شوید، شما کارهای مهمتان را اول از همه انجام داده‌اید. شما خود را در موقعیت لازم برای موفقیت قرار داده‌اید. شما به رویاهایتان نزدیکتر شده‌اید. 
به خاطر انجام این کارها، عملکرد بهتری در زندگی از خود نشان خواهید داد. عمکردتان در شغلتان بهبود خواهد یافت. شادتر خواهید بود. اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت. جسارتتان افزایش خواهد یافت و شناخت و هوشیاریتان بیشتر خواهد شد. 
زندگیتان در مدت زمان کمی تغییر خواهد کرد.




منبع: سایت فرارو

با این خوراکی ها،‌ ذهن و جسمی شاداب داشته باشید

زندگی شلوغ و پُر استرس امروز در عین حال که روح و روان ما را آشفته می کند، موجب خستگی و ضعف جسمانی هم می شود. جسمی که هر روز احساس می کنیم توان و انرژی کمتری برای انجام کارهای عادی دارد، مغزی که دیگر حتی از پس حل ساده ترین مسائل هم بر نمی آید.

ذهن و جسمی شاداب داشته باشید

به گزارش جی پلاس،‌ می توان با انجام برخی کارهای بسیار ساده مانند تغییر در رژیم غذایی، قدرت و توان مغز و جسم را بازیابی کرد، خوراکی هایی که به طرز شگفت آوری موجب تجدید شدن نیروی از دست رفته ما می شوند. این گزارش شما را با ۱۰ مورد از این نعمت های کم نظیر آشنا می کند.

کرفس

این گیاه یکی از غنی ترین منابع تأمین کننده لوتئولین است، ترکیبی گیاهی که سرعت پیری سلول ها و ضعف حافظه را به شدت کاهس می دهد. علاوه بر این، لوتئولین با کم کردن التهاب های درون مغز مانع  نابودی سیستم های عصبی می شود.

گوجه فرنگی

همان طور که می دانید گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان است، یکی از با اهمیت ترین انواع اکسیدان که مقدار قابل توجهی از آن در این میوه یافت می شود لیکوپن است. این ماده از آسیب رساندن رادیکال های آزاد به سلول های مغز جلوگیری می کند و بدین طریق خطر ابتلا به زوال عقل یا آلزایمر را کاهش می دهد.

آجیل

بادام هندی، بادام زمینی و فندق، دانه هایی سرشار از منیزیم هستند و نقش کلیدی در تبدیل قند به انرژی بازی می کنند. آنها همچنین مقدار قابل توجهی فیبر دارند که قند خون را در سطح متعادلی نگه می دارند و پروتئین درون آنها از گرسنگی جلوگیری می کند. به همین دلیل سعی کنید همیشه یک کیسه مخلوط از انواع مغزهای آجیل را با خود داشته باشید تا بتوانید انرژی خود را در طول روز حفظ کنید.

دانه آفتابگردان و کدو تنبل

دانه های آفتابگردان و کدو تنبل هر دو منبع بی نظیری از پروتئین، اسید چرب امگا و ویتامین B هستند، موادی که می توانند انرژی از دست رفته را به شما باز گردانند. همچنین تریپتوفان موجود در این دو دانه گیاهی، موجب تولید بیشتر سروتونین در مغز می شود و بدین طریق نه تنها حال شما را بهتر می کند بلکه با افسردگی و اضطراب نیز مقابله می کند.

اسفناج

نیترات یکی از موادی است که به وفور در اسفناج یافت می شود، این عنصر جریان گردش خون را افزایش و به دنبال آن نحوه عملکرد مغز را بهبود می بخشد. به علاوه، جلوگیری یا به تعویق انداختن زوال عقل و محافظت از سلول ها در برابر سرطان از دیگر فواید اسفناج است.

روغن نارگیل

در واقع بدن ما یک ماشین روغنی است، ماشینی که ۶۰ درصد بخش هدایت گر آن یعنی مغز از چربی تشکیل شده است. پایین بودن بیش از حد چربی در غذا موجب افسردگی، آلزایمر و زوال عقل می شود. بنابراین بهتر است چربی های سالم را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. مصرف به اندازه چربی های اشباع شده مثل روغن نارگیل به افزایش کلسترول خوب در بدن، کاهش وزن و مبارزه با زوال عقل کمک می کند.

زردچوبه

این ادویه خوش آب و رنگ حاوی مقدار قابل توجهی کورکومین است، ماده ای که بر اساس تحقیقات انجام شده به افزایش قدرت حافظه، شبیه سازی ژن های عصبی و ساخت سلول های جدید مغز کمک می کند. علاوه بر این، با کاهش التهاب های مغز، از ابتلا به آلزایمر جلوگیری می کند.

ترشی کلم

این ترشی خوشمره را نباید تنها به چشم یک مزه اضافه در کنار غذا نگاه کرد، بلکه کلم گیاهی است که به حفظ انرژی کمک بسیاری می کند. میزان بالای پروبیوتیک موجود در کلم موجب هضم بهتر غذا در روده  می شود، بنابراین زمانی که غذای شما راحت تر هضم می شود شما انرژی کمتری صرف هضم می کنید، در نتیجه جسم و ذهنی شاداب تر خواهید داشت.

عسل

یک قاشق سر پُر عسل برابری می کند با یک بطری نوشیدنی انرژی زا. عسل یک شیرین کننده طبیعی است که می تواند سوخت مورد نیاز عضلات و ماهیچه های شما را تأمین کند. شما می توانید برای داشتن جسم و ذهنی شاداب و پُر انرژی یک قاشق عسل را به ماست یا چای عصرانه خود اضافه کنید.

ماست

این ماده لبنی خنک یکی دیگر از منابع انرزی بخش است که حاوی مقادیر قابل توجهی پروبیوتیک است و نقش کلیدی در سیستم هضم بدن ایفا می کند و تأثیر شگرفی در ارتقای سطح انرژی بدن دارد.

منبع: شفقنا