فرزندپروری شیرین

شیرین ترین لحظات عمر یه پدر و مادر، دیدن خنده های بچه شونه، اما گاهی با یه ناراحتی شیرینی ها رو به کام خودشون تلخ می کنند! امان از روزی که مادر و پدر دیگه فرصت جبران نداشته باشند! تقدیم به پدر و مادرهای عاشق و فرزندان شیرینی که آرزوی لبخند بر لبانشان ماند

فرزندپروری شیرین

شیرین ترین لحظات عمر یه پدر و مادر، دیدن خنده های بچه شونه، اما گاهی با یه ناراحتی شیرینی ها رو به کام خودشون تلخ می کنند! امان از روزی که مادر و پدر دیگه فرصت جبران نداشته باشند! تقدیم به پدر و مادرهای عاشق و فرزندان شیرینی که آرزوی لبخند بر لبانشان ماند

ارتباط ساعات خواب با سلامتی جسم و روان

بحث « کرونوبیولوژی» در اسلام با عنوان ساعت خواب مطرح شده و خوابیدن در هنگام طلوع و غروب آفتاب نهی شده است.

تحلیل امر بدین گونه است که در این زمان مقدار هورمونهای استرس زا ( آدرنالین و نورآدرنالین ) به حداکثر می رسد و لذا بیشتر موارد سکته های منجر به مرگ در این دو زمان بوده است

بنابراین اگر در این دو زمان انسان بیدار باشد می تواندتا حدی بر استرس خود غلبه کند.


همچنین علت این که به آموخته اند شبها زود بخوابیم این است که هورمون رشد در اوایل شب به حداکثر می رسد و بازسازی بدن فردی که شبها زود می خوابد به بهترین شکل صورت می گیرد.

بنابراین به ساعات خواب خودتون توجه داشته باشید+ ساعات خواب کودکتان را خودتان تنظیم کنید


استفاده از بازی برای شناخت عملکرد مغز کودکان

استفاده از بازی برای شناخت مغز و آشنایی با علم، چیزی است که کودکان در بازدید از موزه علوم لندن می آموزند که بتازگی در بخشی از یک پروژه تحقیقاتی بزرگتر درباره فعالیت مغز مشارکت دارد.
متخصصان مراقبت از نوزادان نارس در حال توسعه یک بازی کامپیوتری هستند که می تواند تاثیر تولد زودرس را روی عملکرد مغز اندازه گیری کند. در طول بازی مغزی در این موزه، عملکرد مغزی صدها کودک داوطلب بین شش تا هفت سال مورد بررسی قرار می گیرد.
آنیتا مونتانا، روانشناس و متخصص اعصاب از کالج سلطنتی لندن می گوید: «یکی از مهارتها، دقت در اجرا، توانایی حفظ اطلاعات و مهار پاسخ های خودکار است. این ایده اصلی است و سپس کار روی حافظه، حفظ اطلاعات در ذهن و دستکاری اطلاعات آنلاین. پیش بینی موفقیت تحصیلی و دیگر مهارتها در زندگی مسئله خیلی مهمی است و دیگر اینکه ما به طور انتخابی به چیزها توجه می کنیم. توانایی تمرکز روی چیزی خاص و عدم توجه به چیزی دیگر. اینها چیزهایی است که می توانید در بازی ببینید و ما به این موضوع بطور دائم توجه می کنیم، خصوصا تمرکز و توجه روی یک موضوع برای مدت طولانی.»
پرفسور دیوید ادواردز در بیمارستان سنت توماس مشغول پرتونگاری و تصویربرداری از مغز است. تیم تحقیق، مغز ۶۰ کودک هشت ساله را اسکن کرده اند، ۳۰ کودک زودرس و ۳۰ کودکی که در زمان طبیعی بدنیا آمده اند تا ببینید آیا تفاوتی در عملکرد مغزشان قابل مشاهده است.
پرفسور دیوید ادواردز می گوید: «تغییرات در زمانی که نوزادان نارس بدنیا می آیند خیلی زیاد است. در طول زمان، مغز بزرگتر و بسیار پیچیده تر می شود. وقتی نوزادان متولد می شوند مغزشان خیلی صاف و مانند یک لوبیای قهوه ای است اما با گذشت زمان مغز آنها به شکل گردو در می آید، گردویی که همه ما از طریق عکس مغز بزرگسالان دیده ایم. بنابراین وقتی نوزادان خارج از شکم مادرانشان هستند، تغییرات خیلی زیادی اتفاق می افتد.»
نارس بدنیا آمدن می تواند روی رشد کودک تاثیر بگذارد. ادواردز نقشه مسیرهای عصبی مغز را ترسیم کرده و می گوید تفاوت های مغزی ظریفی میان کودکان نارس و دیگر کودکان وجود دارد.
دیوید ادواردز می افزاید: «از آنها می خواهیم که در حالی که مغزشان را اسکن می کنیم مشغول بازی باشند. با ام آر آی کردن می توانیم ببینیم که کدام بخش و چه مقدار از مغزشان در جریان بازی فعال است و بنابراین می فهمیم که آنها از چه منابعی در مغزشان برای بازی استفاده می کنند. با این داده ها ما می توانیم آنها را با کودکانی که سر موعد به دنیا آمده اند مقایسه کنیم و ببینیم که چه تفاوتهایی میان آنها وجود دارد.»
برای کودکان حاضر در موزه علوم، بازی فقط جنبه تفریح دارد اما نتایج جدی این آزمایش می تواند روزی به کودکان نارس بدنیا آمده کمک کند.
به فرانسه می رویم جایی که محققان فرانسوی در تلاش برای کشف ذهن کودکان هستند. تمرکز مطالعات اخیر بر روی اتفاقاتی است که در مغز کودکان به هنگام یادگیری و خواندن اتفاق می افتد. در طول دو سال، ده کودک هر دو ماه یکبار و به هنگام خواندن مطلبی زیر دستگاه پرتونگار مورد مطالعه قرار گرفته اند. محققان مدار مغزی خواندن را با این مطالعات مشخص و مورد تحلیل قرار داده اند تا پاسخ سوالی را برای آموزش کودکان در فرانسه پیدا کنند که آیا روش خواندن سیلابی بهتر است یا روش کلی. پرتونگاری مغز نشان می دهد که روش سیلابی، روش کارآمدتری است.
استانیسلا دوهین عصب شناس شناختی مشهور و مدیر این پژوهش می گوید: «افرادی که با روش الفبایی و فونتیک، خواندن را می آموزند نیم کره چپ مغزشان فعال تر می شود، که نیمکره ایست که برای خواندن بسیار کارآمد است. افرادی که با روش کلی و از طریق شکل کلمات می آموزند از این نیمکره استفاده نمی کنند. توجه آنها روی نیمکره راست است نیمکره ای که کارایی بسیار کمتری برای خواندن متن دارد.»
به گفته دانشمندان، تصویربرداری از مغز، نظریه آنها را در دفاع از روش خواندن هجایی که سالها از آن دفاع کرده اند تایید می کند. این یافته می تواند تا حدی نارسایی در خواندن و ضعف خواندن در فرانسه را توضیح دهد. با این حال برخی از متخصان ترکیب این دو روش را توصیه می کنند. با این حال، درک بهتر از عملکرد مغز می تواند به دانش آموزان در آینده کمک کند.

euronews

https://www.facebook.com/video.php?v=357890694396473

10 فرمان برای کمک به کودک وسواسی:

1) هرگز کودک را به خاطر عادت یا وسواسی که دارند مسخره نکنید.

2) فرزندتان را ترغیب نکنید عادت یا رفتار وسواس آمیزش را تکرار کند، به این دلیل که فقط به او آرامش می*دهد چون با گذشت زمان ترک آن رفتار دشوار خواهد بود. گاهی دیده شده مادر لباس و ملحفه*های کودک را چندین بار می*شوید تا ترس فرزندش را در این رابطه کم کند. اما این کار به مرور زمان بیماری او را تشدید می*کند. بنابر این افکار کودک را نپذیرید و به او بگویید که این افکار تنها در ذهن اوست و در واقع اینگونه نیست.

3) سعی نکنید با تنبیه بدنی او را مجبور به ترک عادت کنید.

4) آنها را تشویق کنید ترس و عادت*های خود را توضیح دهند

5) جوی آرام و ایمن برای کودکتان فراهم کنید. هر مشکلی که می*تواند روی او تأثیر بگذارد و استرس ایجاد کند مثل اختلافات خانوادگی، استرس و زورگویی را از او دور کنید. به کودک سخت نگیرید و کمال*طلبی را کنار بگذارید. از کودک به اندازه سنش توقع داشته باشید.

6) به او اطمینان دهید که این افکار و عادات رایج*اند و اکثر مردم تجربه آن را دارند.

7) به او بگویید که می*دانید ترک کردن این عادات ابتدا کمی دشوار است. اما شما هم آماده*اید که به او کمک کنید

8) روش*های آرامبخش را به آنها یاد دهید گرچه به کارگیری تکنیک آرامش نباید در زمان خاصی استفاده شود. در حالی که تلاش می*کند عادتی را ترک کند، چون ممکن است این آرامش بعدا بخشی از عادات شود

9) به او اعتماد به نفس بدهید، بگویید که در هر حال دوستش دارید و از او بخواهید انرژی بیشتری برای ترک افکار وسواسی بگذارد.

10) الگو باشید. اگر خودتان مرتب از او می*پرسید که در خانه را بسته یا تکالیفش را تمیز انجام داده، بدیهی است که او هم مانند شما وسواس پیدا می*کند. اگر خودتان وسواسی هستید بهتر است اول برای درمان خودتان نزد روانپزشک بروید!

این خوراکی های لذیذ افسرده تان می کند

پژوهشگران معتقدند مصرف غذاهایی مثل همبرگر ، پنیر، بستنی و کره که مقدار زیادی چربی اشباع شده در خود دارند به پایین آمدن خلق و خو و شروع افسردگی منجر می شود.

افکارنیوز:شاید ما تنها زمانی به فکر چرب تر کردن غذایمان بیافتیم که درد و سرگیجه سراغمان بیاید اما محققان می گویند تاثیر چربی غذا خیلی زودتر خود را نشان می دهد و قبل از آن که جسممان را ناتوان کند به ما روانی ضعیف می دهد.محققان می گویند؛ افسردگی یکی دیگر از نتایج پر چرب بودن غذاست گرچه چنین غذاهایی به دلیل طعم لذیذشان لذتی موقتی به شما می دهند.

بررسی ها نشان می دهد، این غذاها اعتیاد آور بوده و اگر در مدت طولانی مصرف شوند، افت شدید خلق و خو و افسردگی را به همراه می آورند.

پژوهشگران معتقدند؛ مصرف غذاهایی مثل همبرگر، پنیر ، کره که مقدار زیادی چربی اشباع شده دارند باعث بروز التهاب در سراسر بدن می شوند و حتی مغز مصرف کننده شان را هم ملتهب می کند از نظر آن ها این التهاب تغییراتی در مغز ایجاد می کند که پیامد آن پایین آمدن خلق و خو شروع افسردگی است.


جایگزین مناسب برای ساندویچ های بیرونی ساندویچ فلافل، الویه، ماکارونی، مرغ و سبزیجات، سمبوسه و استیک گوشت خانگی است که نه تنها اسیب زا نیست بلکه مقدار زیادی از ویتامینها و مواد معدنی را فراهم می کنند

تشخیص درمان وسواس کودکان و نوجوانان


کودکان و نوجوانانى که دچار اشتغالات ذهنى، خشکى رفتار، اجراى رفتارهاى آئینى و سخت گیرى هاى بیش از اندازه مى شوند، گاه چنان از اعمال و افکار خود مضطرب و پریشان مى شوند که تا آن کارها را انجام ندهند، آرام نمى گیرند. در مواردى نیز سعى مى کنند این گونه افکار و رفتارهاى خود را طورى سرکوب کنند و یا عادى جلوه دهند که دیگران را نسبت به خود حساس ننمایند؛ و در موارد دیگرى که قادر به کنترل رفتارهایشان نیستند، از والدین و سایر اعضاى خانواده شان مى خواهند که آنان را در انجام آئین ها و مراسم افراطى وسواسى شان همراهى کنند. براى مثال ممکن است کودکى که خودش وسواس مسواک زدن دارد، از مادرش نیز بخواهد که او نیز چندین بار دندان هایش را مسواک بزند.
به طور کلى علائمى که والدین باید نسبت به بروز آنها حساس و هوشیار باشند تا این اختلال را در کودک شان زود تشخیص دهند، عبارتند از:
- مجروح شدن و ترک خوردن پوست دست کودک بر اثر شستن مکرر دست ها.
- مصرف بیش از اندازه صابون، دستمال کاغذى، نوار توالت و...
- افت تحصیلى ناگهانى و پایین آمدن یک باره نمرات امتحانات مدرسه.
- طول کشیدن بیش از اندازه مشق نوشتن.
- سوراخ شدن و تکه تکه شدن پاک کن ضمن مشق نوشتن و امتحان دادن.
- تعریف کردن مکرر و یک نواخت درس هاى روزانه با استفاده از جملات مکرر.
- لباس عوض کردن بیش از اندازه.
- داشتن مراسمى طولانى براى خوابیدن.
- نگرانى براى سلامتى اعضاى خانواده.
- اصرار بر دادن آزمایش هاى گوناگون پزشکى، براى اطلاع از سلامتى خود و اعضاى خانواده.
همچنین نکاتى که پزشک، روانشناس و یا متخصص علوم رفتارى حین مصاحبه تشخیصى از کودک و اعضاى خانواده اش درباره آنها پرس و جو مى کند، عبارتند از: ۱ _ آیا افکار، اندیشه ها، تصورات، احساسات و موضوعاتى موجب نگرانى، آزار و تشویش تو مى شوند؟ ۲ _ آیا مرتب در حال چک کردن وسایل و کارهایت هستى؟ ۳ _ آیا بیش از سایر دوستان و همکلاسى هایت دست مى شویى؟ ۴ _ آیا مدام در حال شمردن اعداد و یا انجام دادن کارها بر طبق تعداد و شمارش خاصى هستى؟ براى مثال ۵ بار دست شستن، ۱۰ بار بازدید از شیر گاز، ۸ بار چک کردن قفل در و.... ۵ _ آیا کلکسیون ها و مجموعه هاى زیادى جمع مى کنى؟ ۶ _ آیا هر چیزى باید سر جاى خودش باشد؟ ۷ _ آیا قبل از این که به رختخواب بروى، مجبور به انجام یک سرى آیین ها و مراسم گوناگون هستى؟
از آن جایى که ممکن است هر کودکى به راحتى پاسخ این پرسش ها را «آرى» بدهد و منجر به تشخیص اشتباه پزشک شود، باید این سئوالات را از والدین و یا اعضاى نزدیک خانواده کودک نیز پرسید و از سابقه بیمارى هاى روانى از جمله اختلالات کلامى و یا حرکتى اطلاع حاصل نمود. معمولاً اختلال وسواس زمینه ژنتیکى دارد و کودکانى که یکى از اعضاى خانواده شان دچار چنین اختلالاتى باشد، احتمال ابتلاى به وسواس فکری_ عملى بیشتر است. معمولاً نشانگان اختلال وسواس به ندرت به یک باره شروع مى شوند. سایر اختلالاتى که معمولاً همراه با اختلال وسواس فکرى _ عملى پدید مى آیند، عبارتند از: اختلالات اضطرابى، افسردگى، اختلالات مربوط به کمبود توجه، بیش فعالى، اختلالات مربوط به یادگیرى، اختلالات رفتارى (مثل ناخن جویدن، تیک هاى عصبى، خارش پوست).

• روش هاى درمان اختلال وسواس فکرى _ عملى در کودکان و نوجوانان
پژوهش هاى مختلف نشان مى دهند که بهترین نوع درمان اختلال وسواس در کودکان استفاده از روش هاى رفتاردرمانى و در مواردى توام با دارودرمانى است. بر طبق این روش ها، ابتدا رفتاردرمانگر، کودک را تشویق مى کند تا افکار و آئین هاى وسواسى خود را به طور دقیق و جزءبه جزء شرح دهد، تا او بتواند اجزاى کلیدى این رفتارها را شناسایى کند. آنگاه از او مى پرسد که انجام دادن کدام یک از رفتارهاى وسواسى اش ضرورى نیست و آیا مى تواند بدون آن که نگران و مضطرب شود، از انجام آن بخش از رفتارهایش صرف نظر کند. در این مرحله درمانگر، ضمن پذیرش حالات، افکار و رفتار کودک، سعى مى کند به او بفهماند که هر فردى ممکن است در مواردى دچار خشکى رفتار و اشتغالات ذهنى وسواسى شود که به دلایل نامفهومى مدام آنها را تکرار مى کند. هدف او از این کار آن است که تا حدود زیادى آئین ها و افکار وسواسى کودک را متزلزل کند تا حدى که رفته رفته بتواند گام هاى موثرى براى حذف این گونه رفتارها بردارد. گروه دیگرى از رفتاردرمانگران که روش هاى خود را بر پایه دیدگاه شناخت درمانى استوار کرده اند نیز براى درمان اختلال وسواس در کودکان و نوجوانان سعى مى کنند ابتدا به کودک بیاموزند که چگونه مى تواند احساسات و افکارش را درباره فکر و عملى که انجام مى دهد، تغییر دهد. براى مثال، اگر کودکى وسواس دست شستن دارد، از او مى خواهند که دست هایش را کثیف کند (مثلاً گل آلود، چرب، خمیرى، ماسه اى و...) و سعى کند بدون آن که چندین بار دست هایش را بشوید به بازى خود ادامه دهد و فقط در انتهاى بازى دستش را بشوید. در این روش، تغییر نگرش کودک درباره کثیفى و آلودگى مدنظر است و این که او بتواند به خود بقبولاند که خمیر نوعى وسیله بازى براى کودکان است که از مواد بهداشتى درست شده است و لزومى نیست در حین خمیربازى چندین بار دست هایش را بشوید. روش هاى درمان رفتارى زمانى که اعضاى خانواده هم درگیر حل مشکل شوند، بهترین شیوه درمان محسوب مى شود. طبق نظر روانشناسان و متخصصان علوم رفتارى، کودکانى که براى درمان خود از این گونه شیوه ها استفاده مى کنند، نیاز به حمایت، همکارى و مشارکت تمام اعضاى خانواده دارند. در حقیقت، درصد بهبودى کودک بدون همراهى خانواده خیلى کم مى شود، زیرا شیوه هاى درمان شناختى رفتارى اغلب با قدرى اضطراب و نگرانى توام هستند که اگر حمایت روانشناس، والدین و اعضاى خانواده را همراه نداشته باشد، درمان و بهبود کودک را به تاخیر مى اندازد. به همین دلیل بهتر است به روان درمانگرى مراجعه شود که حمایت و پشتیبانى لازم را از کودک بنماید.

• کمک هاى والدین و اعضاى خانواده
زمانى که کودکى دچار مشکل وسواس مى شود، مادر و پدر او باید به این نکته توجه داشته باشند که کودک گناه و تقصیرى ندارد. وقتى آنان قصد درمان و بهبودى بیمارى فرزندشان را دارند، باید از هر جهت کودک را مورد حمایت خود قرار دهند. والدین باید سعى کنند آگاهى هاى خود را در زمینه نوع بیمارى فرزندشان بالا ببرند و انتظارات و خواسته هایى در حد توان کودک از او داشته باشند. آنها باید بدانند که چنانچه همراه و مشفق کودک باشند، روند درمان او روزبه روز تسریع خواهد یافت و رفتارها و افکار آزاردهنده کودک نیز به تدریج از بین خواهند رفت. مادر و پدر باید بتوانند کمترین بهبودى کودک را تشخیص دهند و او را مورد تشویق و حمایت خود قرار دهند. در نظر داشته باشید هیچ کودک وسواسى اى بدون داشتن والدینى مضطرب، پریشان و مبتلا به اختلالات عصبى وجود ندارد. تمام اعضاى خانواده باید نسبت به این موضوع حساس و هوشیار باشند. آنان باید تا حد امکان شرایط را براى کودک آرام و عادى نگه دارند تا او بتواند مشکلات و سختى هاى درمان را راحت تر تحمل کند. خانه اى پرتنش و اضطراب هیچ گاه نمى تواند به کودک کمک کند تا با نگرانى و تشویش ناشى از شیوه هاى درمانگرى مقابله نماید.

ماندانا سلحشور
منبع : پارس نایس