فرزندپروری شیرین

شیرین ترین لحظات عمر یه پدر و مادر، دیدن خنده های بچه شونه، اما گاهی با یه ناراحتی شیرینی ها رو به کام خودشون تلخ می کنند! امان از روزی که مادر و پدر دیگه فرصت جبران نداشته باشند! تقدیم به پدر و مادرهای عاشق و فرزندان شیرینی که آرزوی لبخند بر لبانشان ماند

فرزندپروری شیرین

شیرین ترین لحظات عمر یه پدر و مادر، دیدن خنده های بچه شونه، اما گاهی با یه ناراحتی شیرینی ها رو به کام خودشون تلخ می کنند! امان از روزی که مادر و پدر دیگه فرصت جبران نداشته باشند! تقدیم به پدر و مادرهای عاشق و فرزندان شیرینی که آرزوی لبخند بر لبانشان ماند

پس چیکار کنم اگه قرار نیست داد بزنم، تهدید کنم یا تحقیر و...؟!؟! ( ویژه مادران)


** . مغز انسان افعال منفی را نمیفهمد، به جای داد نزن بگویید آرام باش، به جای ندو بگویید آرامتر راه برو، به جای جیغ نزن بگویید آرامتر حرف بزن. 
**. به جای تاکید بر کارهای اشتباه فرزندتان، به او کار خوب را بیاموزید. بهتر است کار خوب را با لذت گره بزنید تا نهادینه شود. تشویق کردن و جایزه دادن و جدول ستاره ها تا هفت سالگی بهترین روش برای اموختن کار خوب است. زمانی که انسان کادو و جایزه میگیرد هورمون دوپامین که هورمون شادی است ترشح میشود و به مرور کودک شرطی میشود و کار خوب در او نهادینه میشود. 
**. به او حق انتخاب دهید. "الان حمام میری یا قبل از خواب؟" "بشقابتو توی سینک میذاری یا روی کابینت؟" به او حق انتخاب دهید تا بتواند قسمتی از تصمیگیری شما باشد. میتوانید از او بپرسید کی میخواهد درس بخواند؟ چند ساعت تکالیفش طول میکشد؟ اگر به مرحله نوجوانی رسیده اند از آنها بخوایید برنامه ریزی کند و بعد به شما اطلاع دهد. 
**. در انجام کارهایش به او کمک کنید تا همکاری را بیاموزد. در تمیز کردن اتاق، جمع کردن لباسها، صاف کردن رو تختی با او همقدم شوید. این اوقات را به لحظات شاد تبدیل کنید. به او اجازه دهید از همکاری با شما لذت ببرد. 
** .انتظارات خود را تعدیل دهید. شادی کودکانه آنها را فدای نظم و انضباط نکنید. بگذارید کودک درونتان با دیدن آنها دوباره کودکی کند. در اخر سوال کنید "خب حالا چطور خونه رو به شکل اول برگردونیم؟"
** . به فرزندتان یاد دهید از اشتباهاتش بیاموزد نه آنکه به اشتباهاتش بیاویزد، اگر به خاطر هر اشتباه او داد بزنید تهدید کنید یا تنبیه کنید فرزندتان بخشندگی و مهربانی با خود و افراد زندگیش را نمی آموزد. گاهی اجازه دهید اشتباهات بی خطر کند و بعد بدون منت به او بیاموزید چگونه جبران کند. 
** تا زمانی که کار فرزندتان صدمه یی به دنبال ندارد به کار او بی اعتنا باشید. گاهی دادن توجه به کار کودک حتی اگر داد زدن یا تنبیه باشد فقط کار اشتباه کودک را تقویت میکند. 
** . فرزند خود را بهتر بشناسید. اگر مشکلی دارد بهتر است به جای فشار آوردن بیشتر به او، ریشه مشکل را ریشه یابی کنید.
** . احساسات فرزندانتان را تایید کنید" میدونم عصبانی هستی، میدونم ناراحتی، میدونم ترسیدی، میدونم خسته شدی" به او بیاموزید احساساتش درست است اما رفتارش بر پایه آن احساسات صحیح نیست "اما اجازه نداری کتک بزنی، اما تا وقتی جیغ بزنی من حرفهات و نمیفهمم، اما اجازه نداری حرف زشت بزنی..."
** . الگوی خوبی باشید. تا وقتی شما کنترل رفتار و گفتار خود را ندارید، تا وقتی فرزندتان از شما یاد میگیرد وقت عصبانیت داد بزند، جیغ بزند زور بگوید، نمیتوانید موفق به تصحیح رفتار فرزندتان شوید. باید خونسرد، آرام و محکم باشید.
** . به دنبال فرزند حرف گوش کن نباشید. کودکی که حرف شما را گوش میکند، فردا در اجتماع به حرف دیگران هم گوش خواهد داد. کودکی که نه گفتن را نیاموخته چگونه نه گفتن به سیگار و مواد مخدر را بداند؟ چگون وقتی عاشق کسی شد در مقابل خواسته های نابجایش نه بگوید؟
** . ما که عاقل و بالغیم، اگر استادمان، همسرمان، رییسمان در اثر اشتباهاتمان ما را تنبیه کند یا بی احترامی کند حال بدی را تجربه خواهیم کرد، بچه ها چون ناتوان و نیازمندند حال بسیار بدتری خواهند داشت. احترامی که لایق خود میدانید را در با عمل کردن در رفتارتان به فرزندتان بیاموزید. 
** . با بچه ها بخشنده و مهربان باشید تا همه عمر با خود و فرزندانشان بخشنده و مهربان باشند. 
** . اگر فرزندتان جیغ میزند گریه میکند لگد میزند از او عصبانی نشوید. او با رفتارش به شما این پیام را میدهد که من دارم درد میکشم رنج میبرم بهم کمک کن. 

** . کودکان نه مجرم هستند نه دشمن ما، آنها موجودات کوچکی هستند که در دنیای پرقانون بزرگسالان گیج و بی پناهند، به آنها زندگی کردن را بیاموزید، مبادا با سختگیری و فشار آنها را به جایی برسانید که فقط زنده اند اما نیاموختند چگونه زندگی کنند.

مواظب لیوان پر از آب زندگیتون باشید!

مشاور یه لیوان آب برداشت و ریخت رو زمین وقتی ریخت به خانم و آقا دوتا ابر اسفنجی داد تا آب ریخته شده رو از رو زمین جمع کنن و تو لیوان بریزند زن و شوهر متعجبانه این کارو کردن و بعد نشستن مشاور گفت خوب لیوان رو بگذارید رو میز و کمی صبر کنید بعد از کمی سکوت مشاور گفت ببینید: 1- شما همه آب ریخته شده رو نتونستین جمع کنین 2- آب کمی هم که با اسفنج جمع کردین گل آلود شد البته الان بعد مدتی کمی ته نشین شد اما زلالی قبلو نداره 3- با هر بار که کمترین تکانی لیوان میخوره آب دوباره گل آلود میشه و باز باید صبر کنین که ته نشین بشه 4- آیا میشه به نبودن میکروب توی این آب اطمینان داشت؟ این دقیقا زندگی ما آدمهاست گاهی با یه رفتار شتاب زده و غیر منطقی و عجولانه یه تصمیم اشتباه میگیریم مثل اون آب میشه که ریخته ، اما بعد سعی میکنیم جمعش کنیم و اون تصمیم اشتباه رو حل، اما خیلی زمان میبره تا آب گل آلود جمع شده از رو زمین زلال بشه یعنی زمان میبره تا اون رفتار بد رو فراموش کنیم، لیوان مثل قبل آب نداره کمترشده یعنی ظرفیت قبلو نداریم چون یکبار از ظرفیتمون کم شده و با کمترین تکونی دوباره آب گل آلود میشه و اینبار خیلی زمان میبره که دوباره آب زلال بشه یعنی دوباره بتونیم همو تحمل کنیم. پس سعی کنیم زود و شتاب زده تصمیم نگیریم شاید دیگه فرصت نباشه آب ریخته شده را جمع کنیم. سعی کنیم حرفهایی که زندگیمونو گل آلود میکنه نزنیم سعی کنیم زندگی رو مثل شستن لیوان و پر کردن آب تمیز وزلال همیشه تمیز و با نشاط نگه داریم اینو بدونین هیچ وقت حریم همو نشکنیم و رومون بهم باز نشه هروقت از هم دلخوریم مدتی صبر کنیم بعد آروم شدن از هم گلایه کنیم. مواظب لیوان پر از آب زندگیتون باشید.

رابطه ی ته دیگ سوخته با تفاهم!!!

دوستی میگفت:
یک شب وقتی از
سر میز غذا بلند شدم،
شنیدم
مادرم بابت
سوختگی ته دیگ ها از پدرم
عذرخواهی می کرد.
هرگز
جواب پدرم را
فراموش نخواهم
کرد که گفت:
عزیزم
من عاشق ته دیگهای خیلی برشته هستم.
همان شب، کمی بعد
وقتی رفتم به پدرم شب بخیر بگویم از او پرسیدم که آیا واقعاً دوست داشت که ته دیگهایش سوخته باشد؟
او مرا در آغوش کشید وگفت:
مادرت امروز روز سختی را گذرانده و خیلی خسته است
بعلاوه،
ته دیگها ی کمی سوخته
هرگزکسی را نمی کشد!
زندگی مملو از چیزهای ناقص...
و انسان هایی
است که پر از کم و کاستی هستند.
یکی از مهمترین راه حل ها برای ایجاد روابط سالم، مداوم و پایدار:
درک و پذیرش
عیب های همدیگر
و شاد بودن از داشتن تفاوت با دیگران است.
امروز دعایمان برای یکدیگر این باشد که یاد بگیریم قسمت های خوب، بد و ناخوشایند زندگی خود را بپذیریم و با انسان ها رابطه ای داشته باشیم که در آن، ته دیگهای سوخته موجب قهر و دلخوری نشود.
این موضوع را می توان به هر رابطه ای تعمیم داد.
در واقع، تفاهم، اساس هر رابطه ای است،
هر رابطه ای با همسر یا والدین، فرزند یا برادر،خواهر یا دوست!

ضرورت مشاوره در امر ازدواج

هممون می دونیم که ازدواج تو این روزها چقدر سخت شده
علتها رو هم تا حدودی می دونیم!
اما چطوری میتونیم با وجود امار روزافزون طلاق و آسیپ پذیری بالای نوجوانان و جوانان ما از شرایط حاضر ازدواج موفق داشته باشیم؟!
خودمون می دونیم که زندگی شهری و مدرنیته امکان تحقیقات گسترده درمورد خانواده ی طرفین را با مشکل روبرو کرده!
وقتی همسایه از همسایه خبر نداره، شما چطور میخواهید با تحقیقات صرف از در و همسایه به نتیجه برسید؟
وقتی به جز دنیای واقعی، دنیای مجازی ای وجود داره که آدم ها ممکنه در اون تصویری کاملا متفاوت از آنچه که هستند به نمایش بگذارند، چطور می خواهید به ماهیت طرف مقابلتون پی ببرید؟
وقتی نرخ اختلالات شخصیت ( شخصیت ضداجتماعی، شخصیت پرخاشگر منفعل، شخصیت پارانویید یا بدبین ، شخصیت اسکیزویید یا دوری گزین، شخصیت وسواسی ، شخصیت اسکیزوتایپی ، شخصیت نمایشی یا شخصیت خودشیفته و...) 25 درصد هست، شما چطوری میخواهید با یه جلسه صحبت کردن به ماهیت طرف مقابلتون پی ببرید؟!
وقتی نرخ افسردگی توی ایران 25 درصد هست و دومین کشور افسرده ی جهانیم، چطور متوجه بشیم طرف مقابل ما ، افسرده هست یا نقش یک فرد شاد را بازی میکنه؟
وقتی... چطور؟

همه و همه ی این موارد با اندکی سهل انگاری و ساده اندیشی و یا عدم زکاوت، به ازدواج های نافرجام یا ناموفق منجر میشه frown emoticon

کوچکترین کاری که در این زمینه میتونیم انجام بدیم بهره گیری از متخصصان امر ازدواج هست ...
شاید بگید ول کن بابا، خیلی از مشاورهای امروزی هم هیچ چیزی حالیشون نیست! اصلا من خودم بهتر طرف مقابلم را شناختم تا اون!!


لازمه چند نکته درمورد مشاوره ی ازدواج به شما بگم:

1- بهتر است اول قبل از مراجعه به متخصص مشاوره یا روانشناس درمورد مدرک و تخصص او اطلاعات کسب کنید!!

اخیرا زیاد مشاهده میشه که همه ی رشته های تحصیلی ( معارف، حوزه، علوم اجتماعی، مددکاری و حتی مهندس کشاورزی!!! ) اقدام به مشاوره دادن میکنند!! به قول دکتر سعدی پور توی ایران یه جورایی همه دکترند!!
نهههه. برای اینکه نتیجه ی خوبی بگیرید، بهتره تنها به مراکز مشاوره و راهنمایی تحت سازمان نظام روانشناسی کشور که با تابلوی زردرنگی هستند مراجعه کنید. این افراد هفت خوان رستم را برای گرفتن پروانه در این حوره طی کردند و مطمئناا نتیجه مشاوره با این متخصصین، به شما در شناسایی اختلالات روانی بهتر کمک می کند.

2- هیچ مشاوری با یک جلسه صحبت کردن، نمی تواند شخصیت طرف مقابل شما را کاملا موشکافی کند! توقعات سرسختانه نداشته باشید. درسته که با ابزارها و آزمون هایی این امر ممکنه امااا مطئنا این ابزارها خالی از خطا نیست و با مصاحبه ی رودر رو خیلی از موارد مشخص تر می شود.


3- تقریبا 75 درصد از فرایند مشاوره ی موفق، خود شمائید!! تا وقتی مشاور از حالات روحی، مشکلات و تعارض های شما اطلاع نداشته باشد، نمی تواند راهنمای خوبی برای شما باشد!! پس بهتر است قبل از مراجعه به صورت زوجی برای امر مشاوره ، خودتان یک یا چندین جلسه با مشاورتان صحبت کنید و ایشان را از روحیات طرف مقابلتان باخبر کنید تا مشاوره ی تخصصی دریافت کنید...

به قول قدیمی ها ازدواج مثل هندونه ی سربسته می مونه! هرچقدر هم که دقت کنید بازم از اشتباه مصون نیستید! 
همه چیز دانی را رها کنید و دم خروس ها را جدی بگیرید... مشاور خودتان را در جریان بگذارید...
مشاوران و مخصوصا روانشناسان بالینی با شناختی که از تیپ های شخصیتی و اختلالات شخصیت دارند، در این زمینه بهتر می توانند شما را راهنمایی کنند

با آرزوی موفقیت و شادکامی برای همه ی شما

10 روش آسان و کم هزینه برای شادکامی

شاد بودن هزینه ای نداره!! فقط باید بخواهید...

به اضافه اینکه اعتقاد داشته باشید...

1- مهم ترین گزینه یا اولویت برای شاد زیستن این است که مغز و فکرتان را تغییر دهید

2- لبخند زدن را تمرین کنید

3- قدردانی کردن را تمرین کنید

4- دو ساعت در هفته به دیگران کمک کنید ( یکی از روشهایی که به طور جد به افراد حس مفید بودن و شادکامی می دهد کمک کردن به دیگران است)

5- حداقل 7 دقیقه در روز ورزش کنید

6- برای یک سفر برنامه ریزی کنید ( هرچند کوتاه و نزدیک باشه اما تاثیر بسیاری در سرزندگی دارد)

7- زمان بیشتری را با خانواده و دوستان خود بگذرانید (این همنشینی اگه با چاشنی  شیطنت و شوخ طبعی هم باشه دیگه عالیه)

8- محل کارتان را به محل زندگی تان نزدیک کنید

9- به فضای آزاد بروید ( گردش در طبیعت و به نظاره نشستن تصاویر زیبا و آهنگ های دلنشین  آن در شادابی و طراوت شما موثر است (مخصوصا موقعی که هوا 13/9 درجه هست)

10- بیشتر بخوابید ( به عبارت بهتر زودتر بخوابید و زودتر پا شید... از قدیم گفتن سحرخیز باش تا کامروا شوی )


شاد باشید